Hur polerar man bilen?
Det har äntligen blivit den tiden på året när det är dags att fräscha upp bilarna som skall leda oss ut på vägarna i sommar.
Du har kanske redan spenderat en tid att uppgradera ditt ljud inför säsongen och vill göra bilen lite extra fräsch innan du ger dig ut.
Vår bilvårdsexpert Johannes tipsar om dem bästa sätten att hålla bilens utsida lika fräsch som insidan.
Steg 1 - Tvätta
Vad behöver man?
* Tillgång till vatten
* Högtryckstvätt alternativt vattenslang med munstycke
* Schampoo
* Hink
* Svamp/tvättvante
* Avfettning
* En torkduk
* Gritguard
* Fälgrengöring
Hur gör man?
Börja med att placera bilen på en plats där du har skugga och kan hålla bilen sval. Det är viktigt att inte stå i direkt solljus, då avfettningen kan torka in i lacken och vilket ger fläckar som kan vara väldigt svåra att få bort.
Fyll sedan hinken med ljummet vatten och en lagom mängd schampoo (se tillverkarens rekommendationer).
Om du har fått tjära på bilen (små svarta prickar) så rekommenderar vi att du lägger ett lager kallavfettning på bilen. Lägg ett tunt lager upp till dörrhandtagen och låt verka i 5-7 minuter.
Lägg även kallavfettning i dörrgångarna då det kryper in tjära och annan smuts även där.
Efter detta lägger du ett lager alkalisk avfettning ovanpå kallavfettningen och resten av bilen. Den alkaliska avfettningen kommer lösa upp insekter och annans smuts vilket gör det enklare för dig att tvätta bilen. Har du inte dessa två olika sorters avfettnignar kan du använda Meguiars Microavfettning vi har i vår webshop. Det är en blandning av dessa två olika avfettningar, och den går bra att lägga på hela bilen.
Använd gärna fälgrengöring på fälgar och däck för bästa resultat.
När den avfettningen har verkat i 5-7 minuter spolar du noggrant av bilen nerifrån och upp med en högtryckstvätt. Vi rekommenderar att du håller munstycket ca 30cm från bilen. Spola samtidigt av fälgar, däck och hjulhus samt även dörrgångar om dessa är smutsiga eller om du applicerat avfettning/fälgrengöring där.
Nästa steg är att börja svampa bilen för att få bort trafikfilmen (en grå hinna med smuts som ofta ligger på bilen) från lacken.
För att inte repa lacken rekommenderar jag att du börjar uppifrån där den enklaste smutsen finns och sedan arbeta sig nedåt. Kom ihåg att ha rikligt med vatten i svampen och skölja den ofta för att den skall hålla sig ren.
Undvik att nudda botten av hinken där all smuts samlas. För att vara på säkra sidan rekommenderar jag ett så kallat gritguard som du lägger i botten av hinken och skyddar svampen mot smutset.
När du svampat bilen avslutar du sedan med fälgarna som har mest smuts och bromsdamm.
Efter att du har svampat bilen är det återigen dags att spola av bilen. Personligen börjar jag alltid att spola uppifrån och ned, följt av nedifrån och upp igen. I och med detta säkerställer jag att allt schampoo försvinner.
När bilen är avspolad och fri från schampo tar du antingen en så kallad våffel- eller diamantduk och torkar bilen med. Lägg den på lacken och torka bilen. Vrid ur duken vid behov.
Glöm inte att torka dörrgångarna, detta är extra viktigt på vintern när det är kallt ute för att undvika att dörrarna fryser igen.
Ett personligt tips är att använda tryckluft om detta finns tillgängligt för att få ut vatten ur springor och små utrymmen, dessa kan annars orsaka "rinningar" som syns på bilen i efterhand.
Steg 2 - Rengör/Rubbing
Vad behöver man?
*Lera/claykit/lerhandske
*Rubbing
*Polermaskin
*Polertrissa för rubbing
*Mikrofiberduk
*Maskeringstejp
Hur gör man?
När det är dags för att polera bilen bör du direkt efter att du svampat och spolat av bilen göra rent lacken med lera medan bilen fortfarande är blöt.
Leran tar bort nedfall, flygrost och annan smuts som sitter djupare i lacken och därför inte försvinner under den schampooneringen. För att leran skall glida lätt mot lacken så behöver man börja med att applicera en Quik Detailer för att sedan börja gnida ut leran på lacken.
Så fort du är klar med leran på bilen och ser att lacken är len och fin så spolar du av bilen och torkar med en torkduk, t.ex Meguiars Water Magnet.
Om du vill få bort repor, matthet, oxid och andra defekter i lacken rekommenderar jag dig du använder dig av en rubbing. Det finns två olika alternativ att göra detta.
Det klassiska sättet är att göra det för hand. Detta är väldigt tidskrävande så därför rekommenderar jag att du skaffar eller lånar en polermaskin av en vän.
Inled processen med att applicera din rubbing, t.ex Meguiars Ultimate Compound på en trissa anpassad just för rubbing. Använd medlet och gör 5-6 st prickar i samma storlek som en ärta.
Placera trissan på lacken och dra ut medlet över en yta på 60x60cm. Pressa lätt med maskinen och trissan och gör ett mönster av ett kryss. Hastigheten på maskinen bör vara runt 1cm/sekund. Var varsam så att inte lacken blir för varm och bränns av maskinen. Följ mönstret nedan tills du är klar med bilen.
Höger till vänster > Vänster till höger > Nedifrån och upp > Uppifrån och ned > Tvärs över fyrkanten från hörn till hörn.
Hastigheten på maskinen bör vara runt 1cm/sekund. Var varsam så att inte lacken blir för varm och bränns av maskinen.
Efter att proceduren är klar bör det inte finnas några polerrester kvar. Finns det lite kvar kan du enkelt torka bort det med en mikrofiberduk av hög kvalité, t.ex Meguiars Supreme Shine Mikrofiberduk.
Inspektera din lack noggrant så att du känner dig nöjd, annars kan du repetera processen.
Steg 3 - Polish
Vad behöver man?
*Polish
*Polermaskin
*Polertrissa för polish
*Mikrofiberduk
*Maskeringstejp
Hur gör man?
Precis som i Steg 2 bör du maskera dina plastdetaljer på bilen om detta inte redan är gjort.
Processen ser i princip likadan ut som vid rubbing fast man använder sig av en polertrissa och en polish istället.
Polish ser till att lyfta fram glansen i lacken och ta bort eventuella hologram som kan ha uppstått vid rubbingen.
Börja med att applicera en lagom mängd medel så trissan blir fuktig. Håll ett lätt tryck och för maskinen sakta i samma mönster som jag beskrev vid rubbing.
Hitta en lagom hastighet på maskinen som känns behaglig och där du märker att glansen träder fram.
Arbeta igenom en sektion i taget och gå vidare till nästa sektion när det knappt finns något medel kvar på panelen. Torka av det som blir överblivet.
När du är nöjd med resultatet och har fått ett bra djup och en fin glans i lacken är det viktigt att gå vidare till Steg 4 och lägga ett skyddande lager vax.
Steg 4 - Vax/Skydd
Vad behöver man?
Valfritt vax, jag rekommenderar Meguiars Ultimate Liquid Wax
Trissa för vax alternativt en Applicator pad
Polermaskin
Mikrofibertrasa
Hur gör man?
Efter att du lagt tid och energi på att få bort repor och få bilen att glänsa är det väldigt viktigt att skydda lacken så den håller sig blank och fin.
Detta gör du enkelt genom att applicera ett tunt lager vax på bilen. Detta ger även ett större djup i lacken och lite mer glans.
Vax finns både i flytande och fast form (även kallat "paste"). Flytande vax är enklast att applicera med en maskin. Paste vax applicerar du för hand.
När du använder dig av en maskin lägger du vaxet på vaxtrissan och kör maskinen i en låg hastighet mot lacken.
Paste vax applicerar du för hand och det behöver generellt vara på lacken en liten längre stund.
Innan du torkar av "paste" vaxet kan du prova att dra ett finger mot lacken. Om vaxet försvinner helt från den ytan du dragit fingret så är det redo att torkas bort med en mjuk mikrofibertrasa.
Annars avvaktar du en stund till.
(Notera att varje gång du tvättar bilen tar du bort en del av vaxskyddet från bilen. Därför rekommenderar jag att du använder dig av ett vaxschampo vid ordinarie tvätt.
Du kan även applicera ett sprayvax var tredje tvätt för att återföra vax och skydd till bilen.
Sprayvaxet applicerar du enkelt genom att spraya mot lacken och sedan torka av det med din mikrofiber duk.
Steg 5 - Inuti bilen
Vad behöver man?
Dammsugare
Mikrofibertrasor
Even Coat applicator &/eller Soft Foam Applicator
Interiörrengöring
Fönsterputs
Läder rengöring/försegling
Tryckluft (inget måste)
Hur gör man?
För att få en fräsch bil även på insidan finns det många olika knep och produkter att använda.
Inled med att tömma bilen helt och hållet på saker som inte bör vara där. Ta ur golvmattor och skaka av dem ordentligt.
Jag brukar alltid börja med att noggrant dammsuga bilen. Vid större fläckar som inte går bort kan du spraya på lite interiörrengöring och gnugga med en borste så brukar det släppa enklare. Det finns professionella interiör-borstar men du kan även använda en diskborste eller nagelborste som du kan köpa i välsoterade livsmedelsbutiker.
Inom interiörrengöring finns det väldigt många områden så vi går igenom det mest grundläggande.
Efter du är klar med dammsugningen är det bra att torka av instrumentpaneler, säten och liknande ytor i bilen. Jag brukar använda mig av Meguiars Interiörrengöring och en mikrofibertrasa för bästa resultat. Du kan använda sprayen direkt på ytan eller på mikrofiberduken för att sedan torka ytorna. Vid svårare fläckar kan det vara bra att låta det dra lite längre och använda dig av din borste.
Om du har tillgång till tryckluft kan det vara bra att använda denna för de ställen som är lite svårare att komma åt. Vid luftutblåsen kan du spraya lite rengöring och blåsa med din tryckluft för att få det rent. Glöm inte att torka med en trasa efteråt.
Har du skinnsäten i bilen är det alltid extra trevligt att hålla de i fint skick. Det görs enkelt med en läderrengöring och återfuktare, t.ex
Spraya rengöringen för att sedan gnugga och torka med en mikrofibertrasa. När det är dags för förseglingen brukar jag använda mig av Meguiars Ultimate Leather Balm.
Det appliceras med en mkrofiberapplicator genom att stryka på ett tunt lager över hela sätet. Låt det vänta en stund innan du torkar bort det med en ren mikrofiberduk.
Även fönsterrutorna kan behöva göras rent, det gör du enkelt med Meguiars fönsterputs och en mikrofiberduk eller ett gammalt vitt lakan.
Spraya på en liten mängd fönsterputs och putsa rutan med cirkulerande rörelser.
Tips!
Vill du fräscha upp doften i bilen så är en personlig favorit Meguiars Air Refresher som lämnar en otroligt härlig doft i din bil som håller sig väldigt länge.
Steg 6 - Däck och fälg
Vad behöver man?
Högtryckstvätt
Fälgrengöring
Däckglans
Soft Foam Applicator Pad
Fälgborste
Hur gör man?
Däck och fälgar är viktigt!
Smutsiga fälgar eller däck drar ned helhetsintrycket på hela din bil. Så det brukar jag alltid se till att hålla rent och det är rätt enkelt.
Spraya på fälgrengöring på fälg och däck och låt det verka 2-3minuter, gå sedan på med en fälgborste eller svamp och gnugga för att lösa upp smutsen.
Låt det sedan sitta en stund till innan du noggrant spolar av det med högtryckstvätten.
Skulle det mot förmodan sitta kvar smuts så lägger du på en omgång till med fälgrengöring och gnuggar bort det.
Spola av och svampa sedan fälgarna med en svamp eller din Wash Mit (tvätthandkse/svamp), men se till att den är ren innan du använder den på bilens lack igen!
När fälgarna är rena så brukar oftast däcken torka och bli gråa/tråkiga i färgen. Ta då någon utav Meguiars 2 olika däcklglanser och applicera på däckets sida med hjälp av en Foam Pad Applicator. Jag föredrar Meguiars Endurance Tire Gel. Lägg på ett tunt och jämt lager, låt det sedan torka in och njut sedan av den fina finishen på däcken.
Ett tips för att få fälgarna med lättvättade är att lägga på sprayvax på dom. Då fäster inte smutsen ika enkelt och det blir enklare att tvätta dom i framtiden.
Sammanfattning
Ser du till att göra detta minst en gång om året så kommer du ha en fin lack som håller sig länge och inte rostar i förtid.
Underhållet är väldigt viktigt, tvätta bilen med jämna mellanrum och se till att det övriga på bilen är rent och fint. Det blir roligare för både dig, passagerare och eventuella verkstäder som skall hålla på med din bil, tex våra montörer om du bestämmer dig för att uppgradera ljudet i din bil.
Detta är bara en grundläggande guide, och skulle du ha några frågor så tveka inte på att kontakta våran kundtjänst på antingen 019-20 67 50 eller support@brl.se
Klicka här för att komma till våra Meguiars produkter!
Skrivet av: Johannes
Kommentarer