- Signature 500-seriens välljudande stativhögtalare
- Klippel-optimerat 170 mm mellanregister/baselement
- Hi-Res Audio-certifiering med ett omfång upp till 53 kHz
- Bi-wire/bi-amp terminal
Signature 500-serien
Tyska Magnat grundades år 1973 och ingår idag i den amerikanskägda koncernen Audiovox. Fabriktet finns representerat i över 50 länder och har skapat sig ett aktat namn för sina innovativa och generösa konstruktioner.
Signature 500-serien lägger sig - tillsammans med Signature 900 - under den rosade och omtyckta Signature 1100 som verkligen gett sina lyssnare smak på hur finsmakande High End kan låta. Serien är den naturliga ersättaren till Shadow-serien, men med en del teknik hämtad från sina storebröder har man vidareutvecklat tekniken, och Signature 500 vänder sig till audiofilen som i lika hög grad uppskattar att avnjuta musik eller film i sweet-spoten, men som har en lite stramare budget. En instegsbiljett till den audiofila världen kan man kalla det.
Martin Gross - ledande utvecklingsingenjör - har tillsammans med sitt team skapat en serie högtalare med en attraktiv prislapp, vars teknik och ljudegenskaper hävdar sig extremt bra mot konkurrenterna på marknaden. Faktum är att man vid en lyssning - utan att veta högtalarens pris - hade gissat att det man hört tillhör en dyrare prisnivå!
Dubbla diskanter, dubbelt så bra?
I Signature 500 finner vi en diskantplatta där dubbla diskantmembran huserar. Denna tekniken känner vi igen från den mer exotiska Signature 1100-serien. Här spinner Magnats ingenjörer viadre på konceptet med med dubbla fmax Signature-domar. Nederst finner vi en 30 mm dome som med sin breda upphängning får en större slaglängd jämfört med en konventionell diskant. Detta bidrar till att diskanten får ett bredare omfång neråt i frekvens, som inverkar på en snabbare och mer spänstig återgivningen. Brytningen mellan mellanregistret och diskanten ligger på 2.8 kHz.
Betydligt högre uppåt i frekvensområdet - vid 17.5 kHz - tar en 20 mm dome över handlingen, och som ger en mer perfekt omni-direktionell ljudfördelning som sträcker sig upp till hela 53 kHz. Så högt upp hör inte det mänksliga örat, men faktum är att detta inverkar positivt på det vi hör, då det finns övertoner i musiken.
Rejäla neodymium-magneter ger låg distorsion och rejält med dynamik till ljudet.
En bra pappkon kan låta magiskt bra
I mellanregister- och basområdet förlitar man sig på behandlade pappkoner, som samlirar övertygande fint tillsammans med diskanterna. Med ventilerade talspolar får man en effektiv kylning och därmed ökad livslängd när volymen kliver uppåt. Klippel-optimerade elementlösningar har man tagit prestandan till en ny nivå i prisklassen. Korgarna är tillverkade i metall för att minimera färgningen på återgivningen.
Övriga detaljer
På baksidan finnes deras Airflex-port med rundade mynningar, som hanterar större luftflöden utan att skapa blåsljud.
Delningsfiltret är amplitud- och fasoptimerat (kallat APOC) med en branthet på 24 dB/oktav och uppbyggda med - för prisklassen - förstklassiga komponenter.
Samtliga modeller, förutom centerhögtalaren (och subwoofern såklart) har bi-wire/bi-amp terminaler med rejäla skruvanslutningar, som hanterar både grövre, naket högtalarkablage eller banan/spadpluggar.
Tidslös design
Kabinettet är uppbyggt med E1-MDF paneler och tillverkas i svart ask eller moccafinish på sidorna, där man direkt lägger ögonen på den läckert pianolackade frontpanelen på den svarta modellen, alternativt den grått satinlackade fronten på moccaupplagan. Magnats ingenjörer har verkligen förstått att en högtalare skall inte bara låta tilltalande - den ska även smälta in i ett modernt hem med en elegant och tidslös design.