- Centerhögtalare med kraft och välljud i särklass
- Enastående 97 dB i känslighet
- Hornladdad Tractrix-diskant med ventilerad titanium-membran och LTS-upphängning
- Fyra högeffektivta 5.25" element med Cerametallic-koner
- Oval basport med Tractrix-laddning
The Ultimate Sound Experience.
Den amerikanske hornpionjären Klipsch har släppt 2018 års generation av Reference Premiere-serien. Den helt nya serien ersätter dess testvinnande och bästsäljande föregångare och expanderar programmet till 16 modeller i ett par olika utföranden. I sin senaste generation präglas Reference Premiere av tekniska ljudförbättringar, exklusivare materialval och kosmetiskt förändrade detaljer. Man har näst intill startat om från helt ny kula och designat om sin nya högtalarserie. Som brukligt när Klipsch släpper något nytt så är skillnaden inte subtil utan rätt rejäl. Dagens generation av Reference Premiere är finslipad till max.
Stop buying crap audio. It´s embarrasing.
Klipsch nyttjar i grund och botten samma materialval till elementen som tidigare, men de är vidareutvecklade till större perfektion. Kännetecknande för Reference-serien ändå sedan startskottet år 1999 är den Tractrix-hornladdade diskanten i titanium och de egenutvecklade baselementen med Cerametallic-konen.
I dagens Premiere-modeller har diskanterna fått både en större Tractrix-hornmun och en ny ventilerad design, som reducerar stående vågor bakom membranet. Tractrix är en form av hornmun vars krökning/formning av hornväggen mellan halsen och munnen ger den mest effektiva frisättningen av ljudvågen för den renaste och mest naturliga ljudåtergivningen. I den förra generationen av Premiere så introducerade Klipsch en ny 90x90 graders Hybrid Tractrix-geometri. Fördelarna är en mer kontrollerad spridning med färre rumsreflektioner och därmd ett rakare frekvensomfång. Dessutom är själva hornet tillverkat i formpressad gjuten gummi som ger en högre dämpning av oönskade högfrekventa resonanser. Hämtat från den exotiska Palladium-serien är Klipsch LTS-teknik (Linear Travel Suspension) som ger en exakt horisontell rörelse av diskantmembranet, vilket minimerar distorsion och fasproblematik.
Själva membranet är i titanium, en metall som är kostsammare men vars höga styrka tillåter tunnare konstruktioner än flertalet andra metaller, kombinerat med en förhållandevis låg densitet. Rent prestandamässigt inom ljud ger detta ett snabbt impulssvar och hög upplösning, som överstiger prestandan av aluminium, polymer eller silke.
Big sound. No bullshit.
Samtliga av modellerna i Reference Premiere-serien är rena 2-vägs konstruktioner.
Sedan alla generationer tillbaka - när RF-3 och kompani såg dagens ljud på sent 90-tal - så har Klipsch förlitat sig på element med den egenutvecklade Cerametallic-konen, som är en smått unik konstruktion gällande prestanda och verkningsgrad. Detta ger dem perfekta att integrera med den högupplösta horndiskanten.
Via en anodiseringsprocess får man en exceptionellt lättviktig men samtidigt extremt styv kon. Detta ger ett exemplariskt omfång i basregistret med minimal konbreakup och distorsion. Tillsammans med en dubbel-lagers talspole i ren koppar får man en enastående ledningsförmåga och effekttålighet. Dammkåpan är förbättrad och likaså upphängningen, som har en speciell vikt design som ger en extrem styvhet för att absolut linjär slaglängd, som också är större för en enastående lågfrekvent återgivning. Korgen i stål har fått en förstärkt konstruktion som minimerar resonanser. Motorn i systemet är rejält tilltagna keramiska magneter.
Elementet tar alltså på sig sin arbetsuppgift med stort ansvar. I en 2-vägs konstruktion får elementet egentligen dubbla uppgifter där det både ska kunna återge en kraftfull och djup bas samtidigt som separationen skall vara tillräckligt hög för att matcha övergången till horndiskanten på ett övertygande sätt. Om Klipsch har lyckats med detta? Tja, vad tror du själv?!
Pissing of the neighbors
En hornladdad diskant har en fruktansvärt fin upplösning och dynamik som få konkurrenter matchar. Men detta gör att kräven blir ännu större på baselementen. Klipsch utvecklade en ny basport-teknik till förra generationen av den finare Reference Premiere-serien, som nu har integrerats till dagens Reference. Porten har en speciell mynning för att hantera rikliga mängder med luftflöden och är perfekt avstämda med kabinettets volym. Döpt till Tractrix-port så förmår Reference-modellerna att flytta ännu mer med luft. Något som skapar en ännu större livekänsla till ljudet, men till grannarnas stora förtret.
Lägg därtill gjutna aluminiumfötter som ger högtalarna en modern design och dessutom minimerar kontakten med golvytan för minskad resonans. Nya trimringar i koppar runt diskant- och baselement accentuerar dessa och ger ett exklusivt intryck.
Var inte sparsam med elektroniken
Ett missvisande begrepp är att säga att en Klipsch-högtalare är lättdriven. Då har man felaktigt missuppfattat dess effektivitet. En Klipsch-konstruktion behöver inte lika många Watt som en konkurrerande lösning, men de växer enormt med bättre elektronik och framförallt med en förstärkare med en hög strömkapacitet. Det är då man får full kontroll med maximal dynamik och spänst. Det kan alltså straffa sig med att fuska med kringutrustningen, då Klipsch spelstil - som är rätt framåt och på - lättare avslöjar bristerna, som i inspelningarna eller om en förstärkarens nätdel inte bevarar sin kontroll. Fina högtalare förtjänar fin kringutrustning, så enkelt är det.
Mannen med en egen filosofi. Arvet lever vidare.
Paul W. Klipsch grundade sin firma år 1946 i Hope, Arkansas vid lanseringen av den idag legendariska, fullt hornladdade Klipschorn lanserades - som än idag finns i produktion! Paul´s filosofi var att kunna återskapa livemusik via en högtalare. För att uppnå detta, när det begav sig, fick man förlita sig på (effektsvaga) rörförstärkare och stora högtalare med hornladdning. Ett känt citat från Paul är: "What the world needs is a good 15 Watt amp"
Detta smarta geni till man höll genom sin livstid på hela 18 patent - dock tillhörde inte alla audio. På senare år blev Paul också en pionjär, då han som hittills enda medlem från hifivärlden blivit invald till "Science and Engineering Hall of Fame", där han delar celebert sällskap med två andra medlemmar - inga mindre än Alexander Graham Bell och Thomas Edison!
Paul lade sin tro till fyra grundfilosofier vid skapandet av en högtalare, något som Klipsch även idag, många år efter Paul´s bortgång, anammar.
- Ju högre verkningsgrad, desto lägre distorsion - mindre behov av effekt ger lägre rörelse på högtalarelementen
- Större dynamikomfång uppnås genom den höga verkningsgraden
- Hornets kontrollerade spridning minimerar rumsreflektioner
- En rakare frekvenskurva upplevs tack vare den kontrollerade spridningen